مقالات ونیس دور

تفاوت درب شیشه ای اتوماتیک با نیمه اتوماتیک

تفاوت درب اتوماتیک با نیمه اتوماتیک

درب شیشه ای اتوماتیک

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فن آوری ، نیازهای بشر نیز گسترش یافته است و استفاده از  درب شیشه ای اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک در مکانهای مختلف به شدت مورد توجه است . این درب ها با امکانات و ویژگی های گسترده خود به راحتی و امنیت و همچنین زیبایی محیط کمک شایانی می کند . اما برای انتخاب انواع مختلف آن با توجه به شرایط فضا و محیط و همچنین نیاز افراد و میزان سرمایه گذاری توجه به تفاوت بین درب اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بسیار حائز اهمیت است . در این مقاله ما به کمک اطلاعاتی که در اختیار کاربران  محترم قرار می دهیم به بررسی و مقایسه انواع درب شیشه ای می پردازیم تا علاوه بر افزایش دانش عمومی افراد ، به کسانی که در حال برنامه ریزی در خصوص نصب و بروز رسانی درب های خود هستند نیز کمکی کرده باشیم .

 

درب اتوماتیک

درب اتوماتیک دربی است که بدون نیاز به دست و نیروی انسانی تنها با کمک سیستم الکترومکانیک باز و بسته می شود که معمولا در مکان های پرتردد مانند فروشگاه ها و بیمارستان ها و مراکز تجاری و فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد و روش کار آن به این صورت است که درب مجهز به یک سنسور حرکتی است که این سنسور پس از تشخیص کوچکترین حرکت ، سیگنالی را به موتور ارسال می کند تا درب باز شود و پس از گذشت چند ثانیه که سنسور حرکتی را تشخیص ندهد درب بطورخودکار بسته می شود . جهت نصب درب شیشه ای اتوماتیک باید از تجهیزات مخصوص و افراد ماهر استفاده کرد . از مزایای درب شیشه ای اتوماتیک هم به دوچندان شدن زیبایی محیط و فضای شما کمک شایانی میکند و هم به دلایل زیر بسیار قابل توجه است .

از لحاظ بهداشتی : دست افراد در باز و بسته شدن درب هیچ دخالتی ندارد.

به لحاظ راحتی : حتی اگردست افراد پر باشد و یا مثلا در فرودگاه ها که افراد معمولا با خود چمدان و وسایل زیاد همراه دارند براحتی می توانند از درب عبور کنند  .

جلوگیری از هدررفت انرژی : تنها در هنگام ورود و خروج افراد درب باز و بسته میگردد و این خود مانع هدررفت انرژی میشود.

درب شیشه ای نیمه اتوماتیک

این نوع درب به کمک نیروی دست باز و بسته می شود و برای بسته شدن آن از نیروی فنر می توان استفاده کرد یعنی پس از عبورکردن از درب با رها کردن ان و با کمک نیروی فنر درب براحتی بسته میشود به لحاظ شکل ظاهری درب های نیمه اتوماتیک شیشه ای شبیه درب اتوماتیک می باشند اما به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند و معمولا در مراکزی که تردد کمتر هست مورد استفاده قرار می گیرد .

در مقالات قبل به چند مورد از اجزای تشکیل دهنده درب اتوماتیک شیشه ای و نحوه کارکرد آنها اشاره کردیم حال چند ابزار دیگرو نوع کار آنها را باهم بررسی می کنیم.

کلید تعیین وضعیت

این کلید جهت برنامه دادن و تغییر وضعیت دستگاه اپراتورشیشه ای استفاده می شود  و به دو دسته آنالوگ دستی و دیجیتال تقسیم بندی می شود . انواع حالت های دستگاه عبارتند از : الف : اتومات ب : باز دایم  ج : قفل  د: فقط ورود  ه : فقط خروج  و: حالت زمستانه یا نیمه باز

تسمه

تسمه عامل اتصال موتور و درب ها می باشد و وظیفه آن انتقال نیرو از موتور به درب ها است .و تسمه M5 دنده ریز معمولا در سیستم های تلسکوپی مورد استفاده قرار می گیرد و جنس تسمه ها از کناف و یا سیم می باشد که در هردو حالت بی صدا است .مقدار مورد نیاز تسمه برای هر سیستم 5/2 برابر میزان بازشو درب مثلا دربی با 2 متر بازشو 5 متر تسمه مورد نیاز است .

 

انواع ریل و کاور

ریل و کاورزیر سقفی : اقلام و لوازم اپراتور زیر سقف دستگاه نصب می شود .

ریل و کاور چینی : اقلام و لوازم روی سینه ریل نصب می شود .

وزن ریل ها بسیار مهم است همچنین جنس آن که آیا فابریک است یا ضایعات و قیمت گذاری آن بصورت وزنی یا متر طول می باشد . قیمت گذاری وزنی برای ریل های برش نخورده و قیمت گذاری طولی برای ریلی که مشتری می خواهد است .

سنسورها به دوقسمت اصلی تقسیم می شوند 1 –سنسورهای بالای درب 2- سنسورهای بین درب ( جهت برخورد با مانع )

سنسورهای بالای درب دو مدل هستند : 1- خطی ( پرده ای ) نیاز به سنسور بین درب ندارد .2- سنسور معمولی . بزرگترین و مطرح ترین برند سنسور Bea کشوربلژیک است .

پک هنگر : هنگرها بر روی ریل حرکت کرده و به درب ها متصل هستند و توسط تسمه گیرها به تسمه متصلند . شامل 4 هنگر ، 1عدد هرزگرد، استپ انتهایی و تسمه گیر می باشد . این قطعات هم به صورت پک فروخته می شوند هم بصورت تکی .

باطری بک آپ : 2 عدد باطری 12 ولت 1.3 آمپریا بالاتر یک باطری جهت استفاده در زمانی که برق نباشد هرچه آمپر باطری بالاتر باشد درب بدون جریان مستقیم برق کار خواهد کرد .و قفل الکترومکانیک یک قطعه ای مکانیکی در مقابل درب که از باز شدن درب با فشارزیاد را غیر ممکن می کند .

پروفیل :

پروفیل به هر مقطعی گفته می شود که شکل آن در طول تغییر نکند و از هر جسمی می تواند باشد مثل آهن چوب و آلومینیم، در صنعت آلومینیم به تختی آلومینیم راج گفته می شود بالاترین سطح کیفیت  برای آلومینیم های فابریک که عمدتا درجه خلوص آنها بالای 90 درصد است . پروفیل های آلومینیم در کارخانه با دستگاه اکتودژن تولید می شود و آلومینیم مورد استفاده که به صورت استوانه پس از رسیدن به درجه حرارت مدنظردر داخل دستگاه قرار میگیرد را بیلت می گویند و استوانه ای شکل می باشد .

از انواع پروفیل می توان به موارد زیر اشاره کرد : پروفیل درب و پنجره دوجداره 2- پروفیل درب و پنجره معمولی 3- کرکره برقی 4 – پروفیل های درب شیشه ای اتوماتیک

پروفیل های درب شیشه ای از نظر سطح مقطع و اندازه تنوع بالایی دارد اما بصورت زیر نامگداری می شوند .

پروفیل 5/3 – پروفیل 6- پروفیل 8- پروفیل 10 ، هر یک از این پروفیل ها مورد استفاده خاص خود را دارند . درب اتوماتیک شیشه ای دارای فرم های مختلفی است با نام های : لت فریم سه کف 8 ، لت و فریم سه کف 6 و لت و فریم سه کف 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *